Speciální aerobní vytrvalost

0 Autor: - 13.12.2015 - Nezařazené

Kvalitní aerobní trénovanost jednotlivých svalů je základem speciální vytrvalosti. Umožňuje déle lézt aerobní, a zlepšuje regeneraci v cestě i mezi pokusy. Podstatou speciálně vytrvalostního AE tréninku je vyvolat zvýšený průtok krve v nejvíce používaných „lezeckých“ svalech. To v nich zanechává patřičnézměny v podobě celkově větší sítě vlásečnic a ve zmnoženi buňkových částic, ve kterých probíhají AE procesy. Výsledným efektem je kvalitnější aerobní práce svalů.

Speciálně vytrvalostní AE trénink zatěžujte lezecky nejpoužívanější svaly – předloktí, záda, biceps, ramena, triceps. prsu, intenzitou 30 % maxima, nepřetržitě po dobu 20 – 40 min., podle trénovanosti i opakovaně ve 1-3 sériích, s oddechem 15-30 min. mezi sériemi. Požadovanou intenzitu zatíženi vymezínejen čas cvičení, ale hlavně Váš pocit. V průběhu tréninku musíte cítit lehkou a příjemnou únavu,doprovázenou kvalitním prokrvením zatěžovaných svalů. Vším těžším a intenzivnějším si jenom škodíte. Doba regenerace by neměla překročit I8 hod. – v opačném případě jste cvičili moc intenzivně.
Nejlepším tréninkovým prostředkem je lezení, které mimo rozvoje aerobní trénovanosti můžete využil na trénink techniky. Vzhledem k požadované nízké intenzitě je to ideální příležitost. Lézt můžete všude na  skále, umělé stěně. s lanem i bez lana.

AE lezení by mělo mít charakter technicky účelného a příjemného „skotačení“. Používejte fantaziiu tvořivost. Zkoušením nezvyklých stylu, způsobů a technik lezení se vyhněte nudě a jednotvárnosti. Dbejte na nízkou intenzitu a dostatečný objem. V případě zvýšené únavy dokonale vyklepejte na oddechových chytech, nebo slezte ze stěny – ideální však je vůbec se do lakového stavu nedostat.
Mimolezecké tréninkové prostředky v AE tréninku

Když už chcete rozvíjet svou aerobní trénovanost něčím jiným, než lezením, dělejte to cvičením s činkami v posilovně. Oddechnou si Vaše prsty, protáhnete tělo jinými než lezeckými pohyby, zamezíte jednostrannému přetěžování a svalové nerovnováze a přijdete na jiné myšlenky.

AE posilování – jeho nejdůležitějším požadavkem je opět přiměřená, spíš nižší intenzita. Vhodnou formouposilování je kruhový trénink, jaký se cvičí v období náběhu při posilování s činkami. V jednotlivých sériích cvičte jenom do stádia lehké a příjemné únavy. Posilování by mělo mít charakter spíš aktivní regenerace než těžkého tréninku.

Funkční změny v organizmu, které chcete vyvolat AE tréninkem nejsou jednorázovou a nevratnou záležitostí. Natrénování kvalitního základu speciální vytrvalosti je dlouhodobý proces a schopnost pracoval aerobně musíte neustále udržovat. Někdy ve větším ( první roky lezení, začátky tréninkového období), někdy v menším objemu, ale speciálně vytrvalostní AE trénink by měl být stálou součástí Vašeho celkového tréninku.
oddechu.

Vybavení na ferraty

Kompletní vybavení na ferraty a lezení najdete na www.alpsport.cz

Žádné komentáře